A kánkán (= lárma) francia
társastánc, a fandango gyors 2/4-es ütemű utánzásaként, az 1830-as júliusi
forradalom után jött divatba Párizsban, quadrille parisienne néven. A magasra
dobált lábbal előadott táncot illetlensége miatt, a nyilvános botrányok
elkerülése céljából, a hatóságok üldözték. A varietében a kánkánt látványos
színpadi táncként adja elő a női tánckar. A Moulin Rougeban máig speciális
Montmartre-attrakcióként tartják számon. Operettben Hervé (La perle
d'Alsace, 1854) és Offenbach alkalmazta (Orfeusz az
alvilágban, 1858, Galop infernal).
Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a Napfény nélkül c. dalsorozat, valamint az Elfeledve c. ballada, mindkettő Golenyiscsev-Kutuzov szövegére. Az Egy kiállítás képei megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának, Viktor Hartman festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics Sztasz...