2017. február 13., hétfő

Claude Achille Debussy: Estampes (Metszetek)

I. Pagodes 
II. Soirée dans Grenade
III. Jardins sous la pluie

1903-ban komponálta Debussy ezt a sorozatot, amely a Pelléas befejezése óta első zongoraműve volt. Míg a Pour le Piano három darabjában letűnt korok szellemét idézte fel, ezúttal három különböző földrészt, tájat, koloritot ábrázol.


Első darabja a távol-keleti Pagodák festői képét rajzolja meg azokkal a színekkel és vonásokkal, amelyeket a gamelánegyüttestől sajátított el: téma-ismétlések, ötfokú hangsor, az indiai ragákra emlékeztető ritmikai gazdaság teszi egzotikussá ábrázolását.

A második tétel az előző opusszal kapcsolatban már említett Granadai este, tüzes habanera-ritmusával, az andalúziai miliő illúziót keltő megjelenítésével vívta ki Manuel de Falla elismerését. De Falla kiérezte ebből a darabból az Alhambra vízmedencéiben visszatükröződő holdfény varázsos hangulatát.

A harmadik darab hazai miliőt ábrázol: Kertek az esőben, toccata formában dolgoz fel két francia népdalt („Do, do, l’enfant do” – Aludj, aludj, gyermekem és „Nous n'irons plus au bois” – Nem megyünk többé az erdőbe).


Forrás: Pándi Marianne, Hangversenykalauz